Alexander Schleicher Ka 8b
PH-356
serie nummer: 356/310504
bouwjaar 1966
De kist was eigendom van de GOZC van 1966 tot 1986.
In die beginperiode in 1969 gaf de RLD (nu IL en T) toestemming om met wankelmotor proefvluchten te maken.
In 1986 heeft een groepje bestaande uit Gerard Rijerse, Ivo v.Rheineck Leijssius en zijn zoon Aart, de Ka8 PH356 gekocht van de Gooise Zweefvliegclub. Wij hebben 11 jaar met de kist gevlogen, Aart de laatste jaren minder omdat hij verhuisde naar Gelderland en lid werd van Salland. Vooral in de beginjaren hebben er veel mee gevlogen en ook diverse leuke overlandvluchten mee gemaakt.
In 1997 hebben we de kist verkocht aan een groepje GoZC leden.
Ivo en Aart hielden het voor gezien en Gerard stapte over op de LS3 PH598, die hij 1996 samen met Peter Deege had gekocht.
Tegenwoordig staat de PH356 opgeslagen in een loods van een aannemer in het zuiden van het land.
Oberlerchner, Grunau Baby II
PH-801
PH-801, Schneider Grunau Baby IIb 003
Gebouwd door Oberlerchner Flugzeugbau, Oostenrijk.
OE-0059
24.04.1987 P.A. Deege, Loosdrecht.
25.09.1987 P.A. Deege, Hilversum.
07.06.2004 M.A.L.M. Hoogenhuis, Venlo.
23.04.2003 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
10.03.2005 Inschrijving doorgehaald.
7280 PH-801
22.07.2008 J.M. van Dijk, Venlo.
Eigenaar M.A.L.M. Hoogenhuis, Venlo.
Dit toestel werd al in april 1978 ingevoerd door F. Wevers, Amersfoort.
Grunau Baby II
PH-102
PH-102, Schneider Grunau Baby IIa, 8 serie III
00.00.1939 Gebouwd door NV Vliegtuigbouw, Deventer.
00.00.1939 Stichting Nationaal Luchtvaartfonds, KNVvL, 's Gravenhage.
KNVvL, 's-Gravenhage.
Eindhovensche Aero Club, Eindhoven.
PH-102 Ingeschreven als N.V. Vliegtuigbouw Deventer Grunau Baby IIa
15.07.1952 Eindhovense Aero Club, Eindhoven.
07.08.1959 Inschrijving doorgehaald.
Omstreeks 1992 werd het toestel weer teruggekocht door E. Jansen Groesbeek Hilversum.
Bij de restauratie bleek dat op het stabilo het nummer 106 voorkwam.
PH-102 Ingeschreven als Vliegtuigbouw Teuge Grunau Baby IIa
20.05.1997 E.P.M. Janssen Groesbeek, Hilversum; P.A. Deege, Hilversum.
08.01.2004 Type (ten onrechte) gewijzigd: Baby IIb.
13.05.2004 Type gewijzigd: Baby IIa.
02.02.2010 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
01.05.2014 Inschrijving doorgehaald
Na de doorhaling in 1959 werd het toestel naar België verkocht, daar werd het echter nooit ingeschreven en mogelijk is er daar zelfs nooit mee gevlogen.
De in dit verband veel genoemde OO-ZUN was een in Zwitserland door Karpf gebouwde Baby die al geruime tijd vóór de import van de PH-102 in België aanwezig was.
Slingsby T31 "Tandem Tutor"
BGA ....,
genaamd "Always"
De groep heeft de T31b in 1994 gekocht samen met de grasshopper, T38.
De "Always" hebben we in 1995 in de garage van Neelco Osinga opgeknapt om aan de VGC Rally van 1996 in Elmira Amerika te kunnen deelnemen.
Voordat de kist verscheept werd naar Amerika, hadden we daar Raoul Blacksten als koper gevonden, zodat de verscheping een enkele reis werd. Het was een raar idee de bekende trailer in Emira aan te zien komen achter een vreemde auto. Raoul had van Los Angeles eerst naar New York gereden om de kist in de haven op te halen en vervolgens met aanhanger naar Elmira te rijden.
De kist heeft als thuishaven nu Tehachapi bij Los Angeles gekregen. De groep is daar in 2001 te gast geweest om met de T31b nog eens te kunnen vliegen.
Rolladen Schneider LS-3
De LS3 met registratie PH 598 is gebouwd in 1978 bij Rolladen Schneider in Duitsland.
De kist was eigendom van Henk Deege en is vervolgens in 1996 door Peter Deege en Gerard Rijerse gekocht.
De kist heeft een intrekbaar wiel en heeft gecombineerde rolroeren/ flaps, de zogenaamde "flapperons".
Het vliegtuig heeft automatische aansluitingen van de flapperons en is daardoor zeer eenvoudig te monteren.
Montage met behulp van een "eenmans-hulp", waardoor de vleugel niet getild hoeft te worden, is aan te bevelen.
De vleugels zijn zwaar (70 kg) door de loodstrippen die zijn gemonteerd in de flapperons. De bijnaam van deze LS3 is daarom "LS Blei". Wij vinden de bijnaam "LS Blij" beter klinken omdat het een heerlijk vliegtuig is om mee te vliegen.
In de tussen liggende jaren heeft de kist een complete lak overhaul gehad, het eerste jaar de romp en stabilo/hoogteroer bij Gerard thuis en de vleugels het jaar daarop.
In 2015 is de kist verkocht aan een clublid van de GOZC.
Rolladen Schneider, LS3
werknummer 3184
registratie D-6659
gebouwd 1977
Wij hebben het vliegtuig in februari 2005, van de eerste eigenaren, de Segelflugschule Hornberg gekocht samen met Tjidze Lupgens.
Het vliegveld ligt in de buurt van Stuttgart.
Bauling, Grunau Baby 2a
PH-190
in licentie gebouwd door de NV Vliegtuigbouw Deventer
Deze Grunau Baby 2a, een z.g. "kleploze Baby" is gebouwd in 1938 en aangekocht door de Amsterdamse Club voor Zweefvliegen (ACvZ), op Soesterberg, met de registratie PH-101.
De kist is serie 3 nummer 7 (een Bauling Baby).
Tijdens de oorlog is dit toestel niet door de bezetters gevonden en na de bevrijding weer tevoorschijn gehaald. De romp was er slecht aan toe en moest grotendeels nieuw worden gebouwd.
In 1955 was dit klaar en de kist kreeg de registratie PH-190. Hij was op Soesterberg in gebruik tot er in 1967 discussies ontstonden over de kwaliteit van caseïne verlijmde
toestellen. De PH-190 werd buiten gebruik gesteld en zou bij het "Nationaal Luchtvaart Laboratorium" op sterkte worden onderzocht, Dit is echter nooit gebeurd. Het toestel zwierf van de ene loods naar de ander.
In 2002 werd Peter gebeld door de ACvZ of hij er nog in was geïnteresseerd.....
In 2004 tijdens de internationale rally in Jelenia Gora, het vroeger "Grunau", werd contact gelegd over mogelijk herstel in de voormalige fabriek van Edmund Schneider, de ontwerper van de Grunau Baby. In 2005 werd tot restauratie besloten en op 26 oktober 2006 werd het prachtig herstelde toestel ingevlogen.
De kist is in ...... weer terug gegaan naar Soesterberg naar een aantal vintage zweefvliegers.
Scheibe SF 25c "Falke"
registratie PH 897
genaamd de "Ojassis"
De kist heeft vóór 1990 gevlogen in Duitsland als D-KAAN.
Na zijn Duitse tijd, vanaf 1990 heeft hij jaren gevlogen bij de Friese Aeroclub tot hij na een wat té harde landing uit de vaart genomen moest worden.
Aan het einde van de vorige eeuw kreeg Peter te horen dat de PH-897 te koop was. Hij heeft toen de kist gekocht samen met zijn broer Herman.
Het vliegtuig is gerestaureerd, opnieuw ingedoekt en voorzien van een frisse beschildering. Bij het zoeken naar een naam kwam "Ojassis" uit de bus (met een knipoog
naar Onassis)
In de zomer van 2003 zijn Peter en Herman met de kist naar Finland gevlogen om deel te nemen aan de VGC Rally in Jami. Een tocht van bijna 2000 km.
Peter en Astrid zijn samen naar Udersleben gevlogen en werden over de weg gevolgd door Jacqueline en Martijn.
Nadat er steeds minder op werd gevlogen werd de kist in februari 2012, verkocht aan een vlieger in Australië, in de buurt van Perth.
Slingsby T31 Motor Tutor (Hadley Cadet III)
PH-1121
serial number:
bouwjaar 1951
Vliegen in de Motor Tutor geeft het ultieme nostalgische gevoel dat de koene aviateur in de roaring twenties
moet hebben gehad: de reuk van olie, de wind in het gezicht, het geknetter van de motor.................
Jan is verzot op alles wat met motoren heeft te maken. Hij heeft een oude Citroen Dyane omgebouwd tot een schitterende open sport-coupé: een groene ''Patron''.
In 1991 kocht hij een Scheibe SF-24 "Motor-Spatz", bouwjaar 1962 en heeft de kist, samen met Ronald Rijken,
geheel overhauld. Maar Jan is een echte Slingsby-fan en
toen David Shrimpton uit Engeland, hem een paar jaar geleden, aanbod om de Motorspatz te ruilen voor een
Slingsby Motor Tutor, hoefde hij niet lang na te denken.
Sindsdien was de Motor Tutor een bekend verschijning op EHHV.
gekocht van Davi Schrimpton in
verkocht in aan Willen den Baars in