Ka6-CR, Rhönsegler
De Ka-6cr
Alexander Schleicher Ka 6CR Rhönsegler, PH-856
Producent Alexander Schleicher Segelflugzeugbau, Poppenhausen
Ontwerper: Rudolf Kaiser
In licentie gebouwd Paul Siebert, Sport- und Segelfluzeugbau,
1e vlucht: april 1959
Aantal gebouwd: 700
Type Rhönsegler
Versie Ka 6CR
Bestaand bouwjaar 1963
Bestaande roepnaam --
Constructienummer 6130-SI
Registratie PH-856
Eigenaar A.P.B.M. van Lieshout en M. Hoogenbosch
Bestaand eigendom sinds 1989-2-11
Functie Zweefvliegtuig
Bemanning: 1
Passagiers: -
Techniek -
Bouwwijze Houten vleugelliggers met een triplex torsie neus en
de ribben met stof bespannen. Romp multiplex
Afmetingen Lengte: 6,66 m
Spanwijdte: 15,00 m
Hoogte: --
Vleugeloppervlak: 12,40 m²
Vormverhouding (aspect ratio): 18,2:1
Vleugelprofiel: vleugelwortel, NACA 633-618,
mid profile NACA 633-614
Leeggewicht: 196 kg
Maximum startgewicht: 300 kg
Prestaties Overtreksnelheid (stall): 60 km/uur
Vmax-snelheid (Never exceed speed): 200 m/uur
Max rough air speed max: 140 km/h
Maximumsnelheid bij slepen: 140 km/uur
Maximumsnelheid met lier: 100 km/uur
Max/Min g-kracht: categorie U
Maximum zweef verhouding: 28:1 bij 80 km/uur
Daalsnelheid: 0,65 m/sec bij 67 km/uur
Vleugelbelasting: 24,2 km/m²
Locatie EHHV
Historie van de Schleicher Ka 6CR, Rhönsegler
1963 D-1899, 6130/SI, Gebouwd door Siebert, Münster, Duitsland.
1963 Aero-Club Ansbach e.v. , Ansbach-Petersdorf, Duitsland
1985 Udo Kersberg, Butzbach Griedel, Duitsland
1987 Janez.Zoran, Eltville, Duitsland
1988 PH-856, A.P.B.M. van Lieshout, Loosdrecht.
Historie vanaf 1988 te Hilversum
Een van de bekendste ontwerpen van de fabriek Schleicher in Poppenhausen te Duitsland is wel de Ka-6cr. Rudolf Kaiser is begonnen met het ontwerp van de Ka-6 (O) in 1955. De Ka-6 is ontworpen als prestatie vliegtuig. De romp is gemaakt van hout volgens de schaalbouw methode. De vleugels zijn voorzien van een houten torsieneus en het overige is ingedoekt met linnen. Om mee te kunnen doen met een nieuwe door de OSTIV ingestelde standaard klasse heeft Kaiser vervolgens, vanuit de Ka-6 O, de Ka-6cr ontworpen door de spanwijdte te vergroten tot 15 m. Bovendien werd er een landingswiel aangebracht i.p.v. een schaats. Met dit type is in 1958 meegedaan aan de wereldkampioenschappen en won Heinz Huth de 3e plaats. In dat jaar is de Ka-6cr uitgeroepen tot het beste zweefvliegtuig in de standaard klasse.
Bij de wereldkampioenschappen van 1960 stonden vliegers met een ka-6cr op de eerste en de tweede plaats. Het toestel is in die tijd zeer populair bij de prestatie vliegers. Daarna is het toestel door veel zweefvliegclubs aangekocht en heeft lange tijd dienst gedaan. Tussen 1955 en 1969 zijn er 970 toestellen gebouwd waaronder 130 in licentie door Siebert. Deze vliegtuigen vliegen nog steeds over de hele wereld.
Wij waren op zoek naar een eigen zweefvliegtuig na de geboorte van onze 2 jongens Mattijs en Sander. De hele dag op het veld aanwezig zijn en meedraaien binnen het clubbedrijf met twee kleine kinderen gaat niet. Omdat we alle twee wilden blijven vliegen en ook maar 500 meter van het veld af wonen, ben je met een eigen kist wat vrijer om te komen en te gaan tussen de voedingen en luiers door. De Ka-6 is een eenvoudig en zeer prettig te vliegen zweefvliegtuig met daarbij toch nog goede glij-eigenschappen.
Door het maandelijks na pluizen van de Aerokurier en het bekijken van de verschillende kisten hebben wij ons toestel gevonden, de Ka-6cr met de registratie D-1899. In het najaar van 1988 hebben wij deze van Janez Zoran in Rüdesheim Duitsland gekocht. Van 1963 tot 1985 was de kist eigendom van “Aero Club Ansbach”. Daarna is ze 2 keer verkocht aan privé vliegers. Het kopen was nog niet zo eenvoudig. Er moest een export bvl worden gemaakt en de kist moest worden ingevoerd in Nederland. Vervolgens moest het toestel worden aangepast aan de Nederlandse eisen (prikkeldraadstangen en zwaardere kabels). Daarnaast vond de RLD dat de Duitse Ka-6 een andere hoofdligger had en dat alleen met een R(restricted)-bvl kon worden gevlogen. Later is deze beperking weer ingetrokken.
Onze Ka-6 is in 1963 gebouwd met het serie nummer 6130/Si in licentie door Siebert. Met de Duitse registratie heeft de kist 1400 starts gemaakt en 1250 uur gevlogen.
Op 11-2-1989 hebben wij de eerste start met de PH registratie gemaakt. Dit was ook het begin van het bijwonen van de meeste VHZ-, de Ka-6- en vele VGC rally’s.
Astrid heeft er verschillende eendags wedstrijden mee gevlogen, Martijn heeft er zijn zilver C mee gevlogen en ook Mattijs vliegt er nu mee. De meeste kilometers maakt de Ka6 over de weg en is zo al heel Europa door geweest. De buitenlandse rally’s die wij bijwoonden zijn o.a.: Issoire, Diest, La Motte, Zbrazlavice, Udersleben, Achmer, Wezel, Jelena Gora, Gliwice, St. Florentin, Angers, Angouleme, Santo Tome del Puerto, Lasham, Aventoft, Challock, Tibenham, Nitra, Asperden, Nordhorn, Gundelfingen, Wels, Dorsten, Aalen Elchingen, Olsztyn, Pociunai, Ossopo, Pavullo, Traben Trarbach, Varese, Novi Ligure, Brilon, Rana, Dunaujvaros.
In 2007 zijn we gestart met het overhaulen van het richtingsroer en elke winter pakten we steeds een ander vliegtuigonderdeel. In 2012 is de romp aangepakt met het nieuwe kleurenschema en daarmee de overhaul van het toestel afgerond.
Inmiddels (2017) heeft de kist 1980 starts en 1900 uur gevlogen en we hopen dat nog lang te doen.
Hoewel we na onze Ka-6 nog aandelen in diverse andere zweefvliegtuigen hebben verworven blijft de Ka6 ons eerste kistje waar we zo aan verknocht zijn dat we hem altijd zullen houden. We zijn daarom met deze kist vaak te zien bij de VHZ rally of bij het jaarlijkse Ka-6 treffen. Ook op het vliegveld Hilversum proberen we zoveel als mogelijk met ons toestel te vliegen.
Astrid & Martijn Hoogenbosch