Ka6-CR, Rhönsegler

 

De Ka-6cr 

Alexander Schleicher Ka 6CR Rhönsegler, PH-856

 

Producent                                Alexander Schleicher Segelflugzeugbau, Poppenhausen

                                                   Ontwerper: Rudolf Kaiser

In licentie gebouwd                Paul Siebert, Sport- und Segelfluzeugbau,

                                                  1e vlucht: april 1959

                                                   Aantal gebouwd: 700

Type                                          Rhönsegler

Versie                                        Ka 6CR

Bestaand bouwjaar                1963

Bestaande roepnaam             --

Constructienummer               6130-SI

Registratie                                PH-856

Eigenaar                                   A.P.B.M. van Lieshout en M. Hoogenbosch

Bestaand eigendom sinds    1989-2-11

Functie                                      Zweefvliegtuig

                                                   Bemanning: 1

                                                   Passagiers: -

Techniek                                  -

Bouwwijze                               Houten vleugelliggers met een triplex torsie neus en

                                                  de ribben met stof bespannen. Romp multiplex

 

Afmetingen                              Lengte: 6,66 m

                                                   Spanwijdte: 15,00 m

                                                   Hoogte: --

                                                   Vleugeloppervlak: 12,40 m²

                                                   Vormverhouding (aspect ratio): 18,2:1

                                                   Vleugelprofiel: vleugelwortel, NACA 633-618,

                                                                              mid profile NACA 633-614

                                                   Leeggewicht: 196 kg

                                                   Maximum startgewicht: 300 kg

 

Prestaties                                 Overtreksnelheid (stall): 60 km/uur

                                                   Vmax-snelheid (Never exceed speed): 200 m/uur

                                                   Max rough air speed max: 140 km/h

                                                   Maximumsnelheid bij slepen: 140 km/uur

                                                   Maximumsnelheid met lier: 100 km/uur

                                                   Max/Min g-kracht:  categorie U

                                                   Maximum zweef verhouding: 28:1 bij 80 km/uur

                                                   Daalsnelheid: 0,65 m/sec bij 67 km/uur

                                                   Vleugelbelasting: 24,2 km/m²

 

                                              

Locatie                                      EHHV

 

Historie van de Schleicher Ka 6CR, Rhönsegler

         

1963              D-1899, 6130/SI, Gebouwd door Siebert, Münster, Duitsland.

1963              Aero-Club Ansbach e.v. , Ansbach-Petersdorf, Duitsland

1985              Udo Kersberg, Butzbach  Griedel,  Duitsland        

1987              Janez.Zoran,  Eltville, Duitsland

1988              PH-856,  A.P.B.M. van Lieshout, Loosdrecht. 

 

Historie vanaf 1988 te Hilversum

 

Een van de bekendste ontwerpen van de fabriek Schleicher in Poppenhausen te Duitsland is wel de Ka-6cr. Rudolf Kaiser is begonnen met het ontwerp van de Ka-6 (O)  in 1955. De Ka-6 is ontworpen als prestatie vliegtuig. De romp is gemaakt van hout volgens de schaalbouw methode. De vleugels zijn voorzien van een houten torsieneus en het overige is ingedoekt met linnen. Om mee te kunnen doen met een nieuwe door de OSTIV ingestelde standaard klasse heeft Kaiser vervolgens, vanuit de Ka-6 O, de Ka-6cr ontworpen door de spanwijdte te  vergroten tot 15 m. Bovendien werd er een landingswiel aangebracht i.p.v. een schaats. Met dit type is in 1958 meegedaan aan de wereldkampioenschappen en won Heinz Huth de 3e plaats. In dat jaar is de Ka-6cr uitgeroepen tot het beste zweefvliegtuig in de standaard klasse.

Bij de wereldkampioenschappen van 1960 stonden vliegers met een ka-6cr op de eerste en de tweede plaats. Het toestel is in die tijd zeer populair bij de prestatie vliegers. Daarna is het toestel door veel zweefvliegclubs aangekocht en heeft lange tijd dienst gedaan. Tussen 1955 en 1969 zijn er 970 toestellen gebouwd waaronder 130 in licentie door Siebert. Deze vliegtuigen vliegen nog steeds over de hele wereld.

 

Wij waren op zoek naar een eigen zweefvliegtuig na de geboorte van onze 2 jongens Mattijs en Sander. De hele dag op het veld aanwezig zijn en meedraaien binnen het clubbedrijf met twee kleine kinderen gaat niet. Omdat we alle twee wilden blijven vliegen en ook maar 500 meter van het veld af wonen, ben je met een eigen kist wat vrijer om te komen en te gaan tussen de voedingen en luiers door. De Ka-6  is een eenvoudig en zeer prettig te vliegen zweefvliegtuig met daarbij toch nog goede glij-eigenschappen.

 

Door het maandelijks na pluizen van de Aerokurier en het bekijken van de verschillende kisten hebben wij ons toestel gevonden, de Ka-6cr met de registratie D-1899. In het najaar van 1988 hebben wij deze van Janez Zoran in Rüdesheim Duitsland gekocht. Van 1963 tot 1985 was de kist eigendom van “Aero Club Ansbach”. Daarna is ze 2 keer verkocht aan privé vliegers. Het kopen was nog niet zo eenvoudig. Er moest een export bvl worden gemaakt en de kist moest worden ingevoerd in Nederland. Vervolgens moest het toestel worden aangepast aan de Nederlandse eisen (prikkeldraadstangen en zwaardere kabels). Daarnaast vond de RLD dat de Duitse Ka-6  een andere hoofdligger had en dat alleen met een R(restricted)-bvl kon worden gevlogen. Later is deze beperking weer ingetrokken.

Onze Ka-6 is in 1963 gebouwd met het serie nummer 6130/Si in licentie door Siebert. Met de Duitse registratie heeft de kist 1400 starts gemaakt en 1250 uur gevlogen.

 

Op 11-2-1989 hebben wij de eerste start met de PH registratie gemaakt. Dit was ook het begin van het bijwonen van de meeste VHZ-, de Ka-6- en vele VGC rally’s.

Astrid heeft er verschillende eendags wedstrijden mee gevlogen, Martijn heeft er zijn zilver C mee gevlogen en ook Mattijs vliegt er nu mee. De meeste kilometers maakt de Ka6 over de weg en is zo al heel Europa door geweest. De buitenlandse rally’s die wij bijwoonden zijn o.a.: Issoire, Diest, La Motte, Zbrazlavice, Udersleben, Achmer, Wezel, Jelena Gora, Gliwice, St. Florentin, Angers, Angouleme, Santo Tome del Puerto, Lasham, Aventoft, Challock, Tibenham, Nitra, Asperden, Nordhorn, Gundelfingen, Wels, Dorsten, Aalen Elchingen, Olsztyn, Pociunai, Ossopo, Pavullo, Traben Trarbach, Varese, Novi Ligure, Brilon, Rana, Dunaujvaros.

In 2007 zijn we gestart met het overhaulen van het richtingsroer en elke winter pakten we steeds een ander vliegtuigonderdeel. In 2012 is de romp aangepakt met het nieuwe kleurenschema en daarmee de overhaul van het toestel afgerond.  

Inmiddels (2017) heeft de kist 1980 starts en 1900 uur gevlogen en we hopen dat nog lang te doen.

 

Hoewel we na onze Ka-6 nog aandelen in diverse andere zweefvliegtuigen hebben verworven blijft de Ka6 ons eerste kistje waar we zo aan verknocht zijn dat we hem altijd zullen houden. We zijn daarom met deze kist vaak te zien bij de VHZ rally of bij het jaarlijkse Ka-6 treffen. Ook op het vliegveld Hilversum proberen we zoveel als mogelijk met ons toestel te vliegen.

 

Astrid & Martijn Hoogenbosch