Pirat

Historie van de Pirat op Hilversum (EHHV)

 

Zoals je kan lezen heeft de Pirat een lange  historie bij de leden van de GOZC. 

Wim Ouwerkerk heeft in 1978 met de Pirat de Nationale kampioenschappen gevlogen en maakte daarbij tevens zijn langste vlucht van 7 uur en 40 minuten. De laatste prive eigenaar Bert Zabel was bezig de kist te verkopen maar overleed helaas voordat hij hierin was geslaagd. De kist heeft vervolgens enkele jaren in de aanhanger op het veld gestaan zonder dat er naar om werd gekeken. In 2008, nadat de kist 5 jaar geparkeerd had gestaan, is er een groep vliegers opgestaan om de kist weer luchtwaardig te maken en er mee te vliegen. Het vliegtuig werd door mede eigenaar Ralph van der Ent en de zoon van Bert Zabel overgedragen aan de Gooise Zweefvliegclub en door een wisselende groep jonge leden is er een jaar of drie mee gevlogen. Het gezamenlijk onderhouden van de kist bleef echter een probleem en de zweefclub wilde af van het eigenaarschap. Mede omdat Martijn Hoogenbosch de organisator was van het weer luchtwaardig maken van de Pirat en dus vanaf het eerste moment erbij betrokken was, heeft de club het toestel aan hem en aan Rob de Koning overgedragen. Deze Pirat is nu nog het enige in Nederland  luchtwaardige en vliegende toestel van dit type. Er zijn wat restricties gekomen waardoor hij niet meer fully aerobatic is maar ook na veertig jaar is het nog steeds een heerlijke kist om te vliegen. Als we tijd hebben gaat de kist meenaar club kampen of naar de VHZ rally's

 

Wegens het geringe vliegen op de pirat hebben we besloten de pirat over te dragen aan Nout Bakker. Nout gaat het toestel op Hoogeveen vliegen.

 

 

De SZD-30 Pirat PH-430

 Producent                                ZSLS Wroclaw Bielsko te Polen

Konstrukteur                           Jerzy Smielkiewicz

 

                                                  1e vlucht: 19 mei 1966

                                                   Aantal gebouwd: 833

Type                                          Pirat

Versie                                        SZD-30

Bestaand bouwjaar                1971

Bestaande roepnaam             --

Constructienummer               B-455

Registratie                                PH-430

Eigenaar                                   R. de Koning en M. Hoogenbosch

Bestaand eigendom sinds    2012-02-26

Functie                                      Zweefvliegtuig

                                                   Bemanning: 1

                                                   Passagiers: -

Techniek                                  -

Bouwwijze                               Houten vleugelliggers opgebouwd met houten langs

                                                  ribben en met triplex beklede torsie neus en de ribben                                   

                                                  met stof bespannen.  Romp multiplex

 

Afmetingen                              Lengte: 6,68 m

                                                   Spanwijdte: 15,00 m

                                                   Hoogte: --

                                                   Vleugeloppervlak: 13,80 m²

                                                   Vormverhouding (aspect ratio): 16,3 :1

                                                   Vleugelprofiel: midden vleugeldeel FX61-168

                                                                              tipvleugels FX60-1261

                                                   Leeggewicht: 196 kg

                                                   Maximum startgewicht: 370 kg

 

Prestaties                                 Overtreksnelheid (stall): 60 km/uur

                                                   Vmax-snelheid (Never exceed speed): 195 m/uur

                                                   Max rough air speed max: 135 km/h

                                                   Maximumsnelheid bij slepen: 135 km/uur

                                                   Maximumsnelheid met lier: 120 km/uur

                                                   Max/Min g-kracht:  categorie A ( aerobatics is vervallan)

                                                   Maximum zweef verhouding: 31:1 bij 83 km/uur

                                                   Daalsnelheid: 0,70 m/sec bij 75 km/uur

                                                   Vleugelbelasting: 26,8 km/m²

                                               

Locatie                                      EHHV

 

Historie van de Zaklady Sprzete Lotnictwa Sportowego SZD-30 Pirat  

 

1971             Gebouwd door ZSLS Wroclaw Bielsko(SP).

13.01.1972   T.R. van der Meulen, Winschoten.

29.05.1972   J.W. van der Flier, Loosdrecht.

20.03.1978   W.P.M. Ouwerkerk, Hilversum; R. Wouda, Huizen.

20.03.1981   A. Pothoven, Amersfoort; R. Wouda, Huizen.

30.05.1996   H. Zabel, Naarden.

26.02.2005   Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.

19.09.2007   Inschrijving doorgehaald.

2008              Pirat overgedragen aan de GOZC

23-12-2008   kist weer ingeschreven

22.06.2009   Gooise Zweefvliegclub, Hilversum.

17.04.2012   R. de Koning, e.a. Hilversum.

20.12.2023   A. Bakker

 

 Lijst uit het archief van Herman Dekker