Historie van de Pirat op Hilversum (EHHV)
Zoals je kan lezen heeft de Pirat een lange historie bij de leden van de GOZC.
Wim Ouwerkerk heeft in 1978 met de Pirat de Nationale kampioenschappen gevlogen en maakte daarbij tevens zijn langste vlucht van 7 uur en 40 minuten. De laatste prive eigenaar Bert Zabel was bezig de kist te verkopen maar overleed helaas voordat hij hierin was geslaagd. De kist heeft vervolgens enkele jaren in de aanhanger op het veld gestaan zonder dat er naar om werd gekeken. In 2008, nadat de kist 5 jaar geparkeerd had gestaan, is er een groep vliegers opgestaan om de kist weer luchtwaardig te maken en er mee te vliegen. Het vliegtuig werd door mede eigenaar Ralph van der Ent en de zoon van Bert Zabel overgedragen aan de Gooise Zweefvliegclub en door een wisselende groep jonge leden is er een jaar of drie mee gevlogen. Het gezamenlijk onderhouden van de kist bleef echter een probleem en de zweefclub wilde af van het eigenaarschap. Mede omdat Martijn Hoogenbosch de organisator was van het weer luchtwaardig maken van de Pirat en dus vanaf het eerste moment erbij betrokken was, heeft de club het toestel aan hem en aan Rob de Koning overgedragen. Deze Pirat is nu nog het enige in Nederland luchtwaardige en vliegende toestel van dit type. Er zijn wat restricties gekomen waardoor hij niet meer fully aerobatic is maar ook na veertig jaar is het nog steeds een heerlijke kist om te vliegen. Als we tijd hebben gaat de kist meenaar club kampen of naar de VHZ rally's
Wegens het geringe vliegen op de pirat hebben we besloten de pirat over te dragen aan Nout Bakker. Nout gaat het toestel op Hoogeveen vliegen.
De SZD-30 Pirat PH-430
Producent ZSLS Wroclaw Bielsko te Polen
Konstrukteur Jerzy Smielkiewicz
1e vlucht: 19 mei 1966
Aantal gebouwd: 833
Type Pirat
Versie SZD-30
Bestaand bouwjaar 1971
Bestaande roepnaam --
Constructienummer B-455
Registratie PH-430
Eigenaar R. de Koning en M. Hoogenbosch
Bestaand eigendom sinds 2012-02-26
Functie Zweefvliegtuig
Bemanning: 1
Passagiers: -
Techniek -
Bouwwijze Houten vleugelliggers opgebouwd met houten langs
ribben en met triplex beklede torsie neus en de ribben
met stof bespannen. Romp multiplex
Afmetingen Lengte: 6,68 m
Spanwijdte: 15,00 m
Hoogte: --
Vleugeloppervlak: 13,80 m²
Vormverhouding (aspect ratio): 16,3 :1
Vleugelprofiel: midden vleugeldeel FX61-168
tipvleugels FX60-1261
Leeggewicht: 196 kg
Maximum startgewicht: 370 kg
Prestaties Overtreksnelheid (stall): 60 km/uur
Vmax-snelheid (Never exceed speed): 195 m/uur
Max rough air speed max: 135 km/h
Maximumsnelheid bij slepen: 135 km/uur
Maximumsnelheid met lier: 120 km/uur
Max/Min g-kracht: categorie A ( aerobatics is vervallan)
Maximum zweef verhouding: 31:1 bij 83 km/uur
Daalsnelheid: 0,70 m/sec bij 75 km/uur
Vleugelbelasting: 26,8 km/m²
Locatie EHHV
Historie van de Zaklady Sprzete Lotnictwa Sportowego SZD-30 Pirat
1971 Gebouwd door ZSLS Wroclaw Bielsko(SP).
13.01.1972 T.R. van der Meulen, Winschoten.
29.05.1972 J.W. van der Flier, Loosdrecht.
20.03.1978 W.P.M. Ouwerkerk, Hilversum; R. Wouda, Huizen.
20.03.1981 A. Pothoven, Amersfoort; R. Wouda, Huizen.
30.05.1996 H. Zabel, Naarden.
26.02.2005 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
19.09.2007 Inschrijving doorgehaald.
2008 Pirat overgedragen aan de GOZC
23-12-2008 kist weer ingeschreven
22.06.2009 Gooise Zweefvliegclub, Hilversum.
17.04.2012 R. de Koning, e.a. Hilversum.
20.12.2023 A. Bakker
Lijst uit het archief van Herman Dekker