Producent Slingsby Sailplanes Ltd. Kirbymoorside
Ontwerper: Slingsby Sailplanes
1e vlucht: juni 1948
Aantal gebouwd: 46
Type Prefect
Versie T.30A
Bouwjaar 1951
Roepnaam --
Constructienummer 737
Registratie PH-194
Eigenaar Vrienden groep Prefect
Eigendom sinds 2017-01-10
Functie Zweefvliegtuig
Bemanning 1
Passagiers ---
Techniek ---
Bouwwijze Houten vleugelliggers met een triplex torsie neus de ribben
met stof bespannen.
Romp multiplex en het achterste deel van de romp
met stof bespannen
Afmetingen Lengte: 6,49 m
Spanwijdte: 13,72 m
Hoogte: --
Vleugeloppervlak: 14,25 m²
Aspect ratio: 13,2:1
Vleugelprofiel: Vleugelwortel, Göttingen 535,
Wingtip symetrical
Leeggewicht: 196 kg
Maximum startgewicht: 279 kg
Prestaties Overtreksnelheid (stall): 55 km/uur
Never exceed speed: 167 m/uur
Maximum rough air speed: 110 km/h
Maximum snelheid bij slepen: 111 km/uur
Maximum snelheid met lier: 92 km/uur
Max/Min g-kracht: Aerobatics categorie A
Maximum glijgetal 19:1 bij 71 km/uur
Daalsnelheid: 0,81 m/sec bij 62 km/uur
Vleugelbelasting: 19,5 km/m²
Locatie EHHV
Historie van de Slingsby T.30A Prefect
20.10.1951 B.A.M. Schreiner, Den Haag
1952 Kist geplaatst bij de Vliegclub Teuge
21.04.1952 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag
1955 Kist geplaatst bij de vliegclub Deelen
30.03.1963 Kist eigendom KNVvL, geplaatst bij de GOZC
30.12.1965 Kist eigendom van Gooise Zweefvliegclub, Hilversum
18.10.1975 Kist gekraakt bij piet piloot wedstrijd
03.06.1976 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen
16.05.1978 Inschrijving doorgehaald
1979 Kist overgedragen aan Bob Persijn
20.07.1984 Kist weer luchtwaardig Bob Persijn, Hilversum
01.08.1984 Proefstart na reparatie van 9 jaar
31.07.2013 Inschrijving doorgehaald
12.07.2014 Kist overgedragen aan GOZC
2015 Kist weer luchtwaardig en in gebruik door de leden
10.01.2017 Kist overgedragen aan de vrienden van de Prefect
Lijst uit het archief van Herman Dekker
Er zijn 53 stuks Slingsby T.30A (Prefect) zweefvliegtuigen gefabriceerd