T31b Tandem Tutor

Producent                                Slingsby Sailplanes Ltd. Kirbymoorside

Ontwerper                               Slingsby Sailplanes

                                                   1e vlucht: 

                                                   Aantal gebouwd: 200

Type                                          Tandem Tutor

Bouwjaar                                  1953

Registratie                                FDQ

BGA nummer                           3181

Spanwijdte                               13,20 meter

Vleugelopppervlak                  15,80 m2

Leeggewicht                             176 kg

Maximaal gewicht                   376 kg

Vleugelbelasting                      23,80 kg/m2

Overtreksnelheid                     61 km/u

Maximale snelheid                  130 km/u

Glijhoek                                     1:18

Aantal zitplaatsen                    2

 

De romp en de vleugels bestaan uit een houten constructie met linnen bespannen. De vleugels worden aan de romp gehangen met paspennen en ondersteund door vier metalen stijlen. De stijlen zijn onderling verbonden met stalen spankabels. Er zijn ongeveer 200 stuks gebouwd. In Nederland zijn op dit moment 2 vliegende exemplaren.

 

 

De T31b " Chris Wills" is door Jan Förster, in de tachtiger jaren geheel gerestaureerd. De kist behoorde, toen hij nog in 

Engeland vloog, tot de vloot van de Air Cadets. Deze vliegtuigen waren geschilderd in grijs/ rode kleuren met de 

roundels van de RAF op de vleugels en de romp. Deze T31 is geschilderd in een gele kleur met vleugels die met blanke lak 

zijn behandeld, zodat er een mooi transparant beeld ontstaat. Als een ode aan de oprichter en president van de Vintage Glider Club heeft de kist de naam gekregen "Chris Wills", en om uiting te geven aan zijn betrokkenheid met Engeland, heeft Jan de Engelse vlag aan een stijl bevestigd.

 

In 2017 zijn de vleugels voorzien van nieuw doek.

In verband met het overlijden van Jan Forster is het toestel verkocht en naar slovenie verhuist.

Daar heeft de kist een grondige beurt gekregen en het doek van romp stabilo/hoogetroer en kielvlak zijn vernieuwd.

In augustus 2023 heeft het toestel met de nieuwe eigenaar Tomas Kuzmickas het luchtruim weer gezien.