Producent Slingsby Sailplanes Ltd. Kirbymoorside
Ontwerper Slingsby Sailplanes
1e vlucht:
Aantal gebouwd: 200
Type Tandem Tutor
Bouwjaar 1953
Registratie FDQ
BGA nummer 3181
Spanwijdte 13,20 meter
Vleugelopppervlak 15,80 m2
Leeggewicht 176 kg
Maximaal gewicht 376 kg
Vleugelbelasting 23,80 kg/m2
Overtreksnelheid 61 km/u
Maximale snelheid 130 km/u
Glijhoek 1:18
Aantal zitplaatsen 2
De romp en de vleugels bestaan uit een houten constructie met linnen bespannen. De vleugels worden aan de romp gehangen met paspennen en ondersteund door vier metalen stijlen. De stijlen zijn onderling verbonden met stalen spankabels. Er zijn ongeveer 200 stuks gebouwd. In Nederland zijn op dit moment 2 vliegende exemplaren.
De T31b " Chris Wills" is door Jan Förster, in de tachtiger jaren geheel gerestaureerd. De kist behoorde, toen hij nog in
Engeland vloog, tot de vloot van de Air Cadets. Deze vliegtuigen waren geschilderd in grijs/ rode kleuren met de
roundels van de RAF op de vleugels en de romp. Deze T31 is geschilderd in een gele kleur met vleugels die met blanke lak
zijn behandeld, zodat er een mooi transparant beeld ontstaat. Als een ode aan de oprichter en president van de Vintage Glider Club heeft de kist de naam gekregen "Chris Wills", en om uiting te geven aan zijn betrokkenheid met Engeland, heeft Jan de Engelse vlag aan een stijl bevestigd.
In 2017 zijn de vleugels voorzien van nieuw doek.
In verband met het overlijden van Jan Forster is het toestel verkocht en naar slovenie verhuist.
Daar heeft de kist een grondige beurt gekregen en het doek van romp stabilo/hoogetroer en kielvlak zijn vernieuwd.
In augustus 2023 heeft het toestel met de nieuwe eigenaar Tomas Kuzmickas het luchtruim weer gezien.