Restauratie T31b

BGA 2448, HVB

 

Onze T31b Tandem Tutor is samengesteld uit twee vliegtuigen. De kisten  werden in 1994 gevonden tijdens de VGC Rally op Lasham.

Bij de eigenaar (boer) achter op het erf stond de aanhanger. Bij het openen van de aanhanger en het uitrollen van de vleugels hadden we snel door dat de vleugels niet bruikbaar waren, het water gutste eruit, en de torsieneus was boterzacht. de romp en de aanhanger was bruikbaar. Na de koop (van het watervliegtuig) zijn de aanhanger en de kist op Dunstble geparkeerd, omdat Jan deze niet meteen naar Nederland kon meenemen.

Op de VGCrally was ook David Schrimton hij had een romp nodig voor de motor tutor die hij wilde gaan bouwen. Hij wist een kist te staan in Nottingham,waarvan de romp al was voorbereid om er een motorkist van te maken. Wij eerst naar Oakhill, waar David woont en een aanhanger had staan. De volgende ochtend door naar Nottingham en daar de kist met vleugels gekocht. In Nottingham is ook het museum van Robin Hood, dat wilde de kinderen nog graag even zien. Voor het station was plaats voor de camper met aanhanger. dus dat ging prima.  Wij waren zonder aanhanger naar Engeland gereden en konden een aanhanger met kist mee rerug naar nederland rijden. De romp hebben we bij David afgeleverd en op Dunstable hebben we de romp van het watervlieguig in de aanhanger geplaatst en zijn na de vakantie terug naar nederland gereden.

Peter en Jan zijn in dat najaar weer naar Dunstable gereden om de aanhanger en een ook nog gevonden 'Grasshopper " naar Hilversum te transporteren.

 

In 1995 zijn Peter, Martijn, Astrid en Gerard begonnen met de restauratie. Hij is helemaal kaal geweest en alle metalen delen in de romp zijn uitgebouwd om te worden schoongemaakt en voorzien van een nieuwe verflaag. Tevens er is een modificatie  uitgevoerd aan de zwaartepuntshaak, waardoor de lierprestatie belangrijk verbeterde. De houten bodem van de romp moest worden vernieuwd omdat het water het triplex had aangetast. Ook de stijlen en de beslagen in de vleugels zijn gedemonteerd,  schoongemaakt en geschilderd. De gehele kist is na het houtherstel in een nieuwe ceconite jas gestoken en na het schilderen in de bekende rood-wit- blauwe kleuren, maakte hij zijn eerste vlucht op EHHV in 1996.

 


Tijdens de VGC rally in Gliwitse Polen heeft de kist een landing in een konijnen hol gemaakt en met een klap kwam de kist tot stilstand. Na een inspectie zagen we dat het hoofdspant in de pilon los was gekomen van de triplex beplating. We zijn daar een dag of wat aan het werk geweest en daarna konden we weer vliegen. 

 

 

De botsing met de Weihe 

 

Het was een vakantie met hobbels want een paar dagen later botste de Weihe van Herm Jacob tijdens het uitrollen tegen de vleugel van de T31b.

Het rechter rolroer werd beschadigd en moest ter plaatse door een technicus worden gerepareerd. Dit duurde ook weer een paar dagen.