Historie van de Nederlandse Prefects

De Slingsby T.30 werd ontworpen en gebouwd door Fred Slingsby in Kirbymoorside.

Twee modellen werden gebouwd, de A versie en de B versie:

Type 30A Prefect - Vloog voor het eerst 1948; prototype (BGA 599) plus 8 voor Nederland, PH-191 tot PH-198

Type 30B Prefect - Productie versie; WE979 tot WE993 gebouwd voor de RAF als Prefect TX.1

T.30B2 - ongeveer 7 van dit type gebouwd in Israël door Bedek Aircraft Ltd.

 

De Prefect werd in een rij van nog 8 andere Prefects besteld door de KNVvL (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart) bij Slingsby in Engeland. De KNVvL verhuurde de vliegtuigen aan diverse clubs door heel Nederland waar behoefte was aan dit vliegtuig. Zo rouleerde dit vliegtuig dus bij verschillende clubs. Een voordeel van de Prefect is dat het zweefvliegtuig ook een wiel heeft. Iets wat zijn tegenhanger, de Grunau Baby niet had. Het grondtransport was dus een stuk makkelijker.

 

Per Tiger Moth zijn de prefects over het Kanaal naar Nederland gesleept (!).

 

 

                   With thanks to RICHARD CAWSEY

                     Productie lijsten Schleicher, Slingsby etc.   www.rcawsey.fsnet.co.uk

                     Gegevens uit register van Herman Dekker

 

 

PH-191                                  

07.08.1951   B.A.M. Schreiner, Den Haag.

21.04.1952   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.

00.00.1952   In gebruik bij Zuidhollandse Vliegclub.

00.00.1954   In gebruik bij de Eerste Zaanse Zweefvliegclub.

00.12.1956   In gebruik bij Friese Aero Club.

21.07.1964   Ongeval Terlet.

 

08.06.1965   Inschrijving doorgehaald.

 

 

 

 

 

PH-192                                                            

07.08.1951   B.A.M. Schreiner, Den Haag.

21.04.1952   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.

00.00.1952   In gebruik bij Amsterdamse Club voor Zweefvliegen.

09.12.1965   Amsterdamse Club voor Zweefvliegen, Amsterdam.

10.03.1980   Amsterdamse Club voor Zweefvliegen, Badhoevedorp.

15.12.1980   Amsterdamse Club voor Zweefvliegen, Leiden.

12.03.1981   J. Vermeer, Leusden.

17.05.1995   E.J. Vermeer, Leusden.

15.07.2009   S.J. Vermeer, Soest.

 

 

 

PH-193            

20.10.1951   B.A.M. Schreiner, Den Haag.

21.04.1952   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.

21.03.1952   - 00.00.1957 In gebruik bij de Gilzer Luchtvaartclub Illustrious.

                        In gebruik bij de Eerste Limburgse Zweefvliegclub.

                        In gebruik bij Eindhovense Aero Club (Zweefvliegen).

24.10.1975   Eerste Limburgse Zweefvliegclub, Schimmert.

27.07.1976   J.M. Goossens, Brunssum.

16.05.1978   Inschrijving doorgehaald. Dit was een vergissing, de bedoeling     was om BvI door te halen. Gecorrigeerd.

08.07.1983   H.L.C. Goossens, Brunssum.

2.04.1989   Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen. 11.01.1990   R.G.A. van Loosbroek, Heesch.

                                                                                                                                   09.03.1994   Inschrijving doorgehaald.

                                                                                                                                                          Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen                                                                                                                                                                  aan de  Aviodrome-collectie op 4.10.2003 werd de                                                                                                                                                                PH-193 toegewezen aan N. Stalpers, die weer met                                                                                                                                                                  het toestel zal gaan vliegen. Het wordt gerestaureerd                                                                                                                                                            in de loods van R.T. Heinen te Anna Paulowna.

                                                                                                                                   13.12.2006   Ingeschreven houder N. Stalpers, Alkmaar.   "Prefect"

                                                                                                                                                          Eigenaar: Stichting Nationaal Luchtvaart Themapark,                                                                                                                                                             Lelystad.

                                                                                                                                    13.03.2007   BvL ontvangen

                                                                                                                                    30.08.2011   R.R. van Bayron, Venlo.

                                                                                                                                    Eigenaar      Stichting Nationaal Luchtvaart Themapark, Lelystad.

                                                                                                                                   13.03.2010   Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.

                                                                                                                                   31.07.2013   Inschrijving doorgehaald.

                                                                                                                                   2017              weer ingeschreven ende  kist is luchtwaardig

 

PH-194     

 

Zie beschrijving PH-194 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PH-195                                  

20.10.1951   B.A.M. Schreiner, Den Haag.

 21.04.1952   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.

 

17.02.1954   Inschrijving doorgehaald.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PH-196          

20.10.1951   B.A.M. Schreiner, Den Haag.

21.04.1952   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart,                           Den Haag.

                       In gebruik bij de Gooise Zweefvliegclub.

                        In gebruik bij de Nijmeegse Aero Club.

23.12.1965   Nijmeegse Aero Club, Nijmegen.

13.11.1969   Zweefvliegclub Noordoostpolder, Emmeloord.

05.06.1974   Aero Club Salland, Dalfsen.

Ongedat.      Aero Club Salland, Zwolle.

31.07.1978   Harde landing. Hierna werd het beschadigde toestel                             opgeslagen in  een aparte ruimte waardoor het aan                             het hieronder beschreven noodlot ontsnapte!

 24.01.1979   Brandschade opgelopen bij hangaarbrand te                                         Lemelerveld. Bij deze enorme hangaarbrand gingen                              de PH-200, PH-426, PH-427, PH-428 en PH-625

                        geheel in vlammen op, terwijl PH-196 en 

                        PH-222 alleen beschadigd werden.

17.12.1980   Inschrijving doorgehaald.

01.05.1984   R.H.A. Karrèr, Amsterdam.

Ongedat.      R.H.A. Karrèr, Lemelerveld.

21.01.1988   R.H.A. Karrèr, Amsterdam.

29.10.1997   E.W. Poerstamper, Beverwijk(later Soest).

 

 

PH-197          

04.12.1951   B.A.M. Schreiner, Den Haag.

21.04.1952   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart,                           Den Haag.

00.00.1954   - 00.00.1960 In gebruik bij de West Brabantse Aero                              Club.

12.05.1969   Zweefvliegclub Hoogeveen, Hoogeveen.

26.03.1970   Inschrijving doorgehaald.

 

Verkocht naar Engeland: 

BGA1601/CKJ

The last CofA dated 17th Aug 1988

Due to a heavy landing a lot of repair work is noted.

The last Cof A report 1521 hours and 11795 launches.

In de trailer zit mogelijk de Prefect  

foto van street view Crosshill, Scotland                                                                              Met dank aan de BGA en Richard Cawsey

 

 

PH-198            

08.01.1952   B.A.M. Schreiner, Den Haag.

21.04.1952   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart,                           Den Haag.

00.03.1952   - 00.00.1966 In gebruik bij Gilzer Luchtvaartclub                                      Illustrious.

13.01.1966   Gilzer Luchtvaartclub Illustrious, Tilburg.

00.00.1963   - 00.09.1968 (Onder)Verhuurd aan Eerste Zaanse                                  Zweefvlieg Club en ZC Rotterdam.

24.05.1977   Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.

27.06.1979   Inschrijving doorgehaald.

25.02.1980   Gilzer Luchtvaartclub Illustrious, Tilburg.

21.09.1983   W. van der Bij, Rotterdam; J. Schap, Rotterdam.

27.03.1990   W. van der Bij, Rotterdam.

13.03.1995   B. van Aalst, Hoek van Holland (16.1.2001 Beuningen); T.C. Raffs, 

                       Den Haag; J.M. Gründemann, Alphen aan den Rijn.

30.10.1998   B. van Aalst, Beuningen(Gld.); J.M. Gründemann, Alphen a/d Rijn.

ongedat.       B. van Aalst, Beuningen(Gld.).