De Slingsby T.30 werd ontworpen en gebouwd door Fred Slingsby in Kirbymoorside.
Twee modellen werden gebouwd, de A versie en de B versie:
Type 30A Prefect - Vloog voor het eerst 1948; prototype (BGA 599) plus 8 voor Nederland, PH-191 tot PH-198
Type 30B Prefect - Productie versie; WE979 tot WE993 gebouwd voor de RAF als Prefect TX.1
T.30B2 - ongeveer 7 van dit type gebouwd in Israël door Bedek Aircraft Ltd.
De Prefect werd in een rij van nog 8 andere Prefects besteld door de KNVvL (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart) bij Slingsby in Engeland. De KNVvL verhuurde de vliegtuigen aan diverse clubs door heel Nederland waar behoefte was aan dit vliegtuig. Zo rouleerde dit vliegtuig dus bij verschillende clubs. Een voordeel van de Prefect is dat het zweefvliegtuig ook een wiel heeft. Iets wat zijn tegenhanger, de Grunau Baby niet had. Het grondtransport was dus een stuk makkelijker.
Per Tiger Moth zijn de prefects over het Kanaal naar Nederland gesleept (!).
With thanks to RICHARD CAWSEY
Productie lijsten Schleicher, Slingsby etc. www.rcawsey.fsnet.co.uk
Gegevens uit register van Herman Dekker
PH-191
07.08.1951 B.A.M. Schreiner, Den Haag.
21.04.1952 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
00.00.1952 In gebruik bij Zuidhollandse Vliegclub.
00.00.1954 In gebruik bij de Eerste Zaanse Zweefvliegclub.
00.12.1956 In gebruik bij Friese Aero Club.
21.07.1964 Ongeval Terlet.
08.06.1965 Inschrijving doorgehaald.
PH-192
07.08.1951 B.A.M. Schreiner, Den Haag.
21.04.1952 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
00.00.1952 In gebruik bij Amsterdamse Club voor Zweefvliegen.
09.12.1965 Amsterdamse Club voor Zweefvliegen, Amsterdam.
10.03.1980 Amsterdamse Club voor Zweefvliegen, Badhoevedorp.
15.12.1980 Amsterdamse Club voor Zweefvliegen, Leiden.
12.03.1981 J. Vermeer, Leusden.
17.05.1995 E.J. Vermeer, Leusden.
15.07.2009 S.J. Vermeer, Soest.
PH-193
20.10.1951 B.A.M. Schreiner, Den Haag.
21.04.1952 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
21.03.1952 - 00.00.1957 In gebruik bij de Gilzer Luchtvaartclub Illustrious.
In gebruik bij de Eerste Limburgse Zweefvliegclub.
In gebruik bij Eindhovense Aero Club (Zweefvliegen).
24.10.1975 Eerste Limburgse Zweefvliegclub, Schimmert.
27.07.1976 J.M. Goossens, Brunssum.
16.05.1978 Inschrijving doorgehaald. Dit was een vergissing, de bedoeling was om BvI door te halen. Gecorrigeerd.
08.07.1983 H.L.C. Goossens, Brunssum.
2.04.1989 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen. 11.01.1990 R.G.A. van Loosbroek, Heesch.
09.03.1994 Inschrijving doorgehaald.
Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie op 4.10.2003 werd de PH-193 toegewezen aan N. Stalpers, die weer met het toestel zal gaan vliegen. Het wordt gerestaureerd in de loods van R.T. Heinen te Anna Paulowna.
13.12.2006 Ingeschreven houder N. Stalpers, Alkmaar. "Prefect"
Eigenaar: Stichting Nationaal Luchtvaart Themapark, Lelystad.
13.03.2007 BvL ontvangen
30.08.2011 R.R. van Bayron, Venlo.
Eigenaar Stichting Nationaal Luchtvaart Themapark, Lelystad.
13.03.2010 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
31.07.2013 Inschrijving doorgehaald.
2017 weer ingeschreven ende kist is luchtwaardig
PH-194
Zie beschrijving PH-194
PH-195
20.10.1951 B.A.M. Schreiner, Den Haag.
21.04.1952 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
17.02.1954 Inschrijving doorgehaald.
PH-196
20.10.1951 B.A.M. Schreiner, Den Haag.
21.04.1952 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
In gebruik bij de Gooise Zweefvliegclub.
In gebruik bij de Nijmeegse Aero Club.
23.12.1965 Nijmeegse Aero Club, Nijmegen.
13.11.1969 Zweefvliegclub Noordoostpolder, Emmeloord.
05.06.1974 Aero Club Salland, Dalfsen.
Ongedat. Aero Club Salland, Zwolle.
31.07.1978 Harde landing. Hierna werd het beschadigde toestel opgeslagen in een aparte ruimte waardoor het aan het hieronder beschreven noodlot ontsnapte!
24.01.1979 Brandschade opgelopen bij hangaarbrand te Lemelerveld. Bij deze enorme hangaarbrand gingen de PH-200, PH-426, PH-427, PH-428 en PH-625
geheel in vlammen op, terwijl PH-196 en
PH-222 alleen beschadigd werden.
17.12.1980 Inschrijving doorgehaald.
01.05.1984 R.H.A. Karrèr, Amsterdam.
Ongedat. R.H.A. Karrèr, Lemelerveld.
21.01.1988 R.H.A. Karrèr, Amsterdam.
29.10.1997 E.W. Poerstamper, Beverwijk(later Soest).
PH-197
04.12.1951 B.A.M. Schreiner, Den Haag.
21.04.1952 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
00.00.1954 - 00.00.1960 In gebruik bij de West Brabantse Aero Club.
12.05.1969 Zweefvliegclub Hoogeveen, Hoogeveen.
26.03.1970 Inschrijving doorgehaald.
Verkocht naar Engeland:
BGA1601/CKJ
The last CofA dated 17th Aug 1988
Due to a heavy landing a lot of repair work is noted.
The last Cof A report 1521 hours and 11795 launches.
In de trailer zit mogelijk de Prefect
foto van street view Crosshill, Scotland Met dank aan de BGA en Richard Cawsey
PH-198
08.01.1952 B.A.M. Schreiner, Den Haag.
21.04.1952 Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
00.03.1952 - 00.00.1966 In gebruik bij Gilzer Luchtvaartclub Illustrious.
13.01.1966 Gilzer Luchtvaartclub Illustrious, Tilburg.
00.00.1963 - 00.09.1968 (Onder)Verhuurd aan Eerste Zaanse Zweefvlieg Club en ZC Rotterdam.
24.05.1977 Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
27.06.1979 Inschrijving doorgehaald.
25.02.1980 Gilzer Luchtvaartclub Illustrious, Tilburg.
21.09.1983 W. van der Bij, Rotterdam; J. Schap, Rotterdam.
27.03.1990 W. van der Bij, Rotterdam.
13.03.1995 B. van Aalst, Hoek van Holland (16.1.2001 Beuningen); T.C. Raffs,
Den Haag; J.M. Gründemann, Alphen aan den Rijn.
30.10.1998 B. van Aalst, Beuningen(Gld.); J.M. Gründemann, Alphen a/d Rijn.
ongedat. B. van Aalst, Beuningen(Gld.).