T46, "improved" Sedbergh (T21C)

Historie van de Slingsby T.46

 

 

The dominance of the T21 as a club trainer, outside of the ATC, didn’t last for long after we were into the middle 1960s and gliders such as the German K7, and not to forget the T49 Capstan, came onto the market. It became a glider for “flying with your friends” on a nice warm relatively windless day. This was boosted in the mid 1980s when the ATC sold off their remaining T21s to civilian buyers. Today there’s still many T21s flying, The T21C (also known as the Type 46, BGA 1030) first flew in October 1957. This was extensively modified, the wing positioning was lowered so that the pylon of the T21 was eliminated and the span increased to 56 and a 1/2 feet, the tail was completely redesigned, and the glider had an enclosed canopy. This aircraft went to Holland in 1991 where it was very badly damaged when crashed in 1995. The wreckage lay in a trailer for many years until obtained by a group of Dutch vintage enthusiasts. Starting in 2003 the rebuilding and restoration took them 8 years, the T21C taking to the air again on the 12th December 2009.

(from VGC News Letter nr.31)

 

 

Van 1957 tot 1991 Onder Engelse vlag, aantal vluchten 18129  en  2213 uur

Van 1991 tot 1995   Nederlandse vlag, aantal vluchten  47  en  24 uur

   

01.10.1957      BGA1030/BKM

                          aantal jaren eigendom van Slingsby Sailplaines geweest

vanaf  1961     Thruxton Airfield,   London Gliding Club

Vanaf 1965      Bath &Wilts Gliding Club

vanaf 1979       Collin Street

vanaf 1991       Rob.H.Flick en Herman Möller

15.09.1993       Ingeschreven PH-110, R.H. Flick, Amsterdam; H.W. Möller, Amsterdam;

                           Laatste start bij de Kennemer zweefclub 5-6-95 (crash)

25.05.1996       Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.

16.07.1997       Inschrijving doorgehaald.

                          Op enige documenten die voor de inschrijving werden ingediend,

                          wordt foutief constructienummer  1 vermeld.

2000                 Kist overgedragen aan M.C.M. Hoogenbosch, e.a. Loosdrecht.  

                          Het toestel ondergaat een (langdurige) restauratie, die inmiddels (10/2009) voltooid is.

                          De voorromp is vanaf de hoofdspant nieuw gebouwd. 

                          De linker buitenvleugel is afkomstig van een Britse T.21B.

                          Het 'nieuwe toestel' heeft de naam "Top D'rop" gekregen.

                          Dezelfde heren hebben ooit een Tandem Tutor (open éénzitter)

                          gerestaureerd met de naam "Topless"!!

 11.11.2009      Kist weer luchtwaardig en ingeschreven 

05.03.2022       Na een aantal jaren met veel plezier met het toestel te hebben gevlogen was de tijd gekomen om hem te verkopen.

                           Het toestel gaat in Duitsland vliegen en de eigenaar is Sebastian Brunnhuber                                             

 

                                                                                                                                     Lijst uit het archief van Herman Dekker

 

 

Historie vanaf 2000 bij het Top D'rop Team Hilversum

 

Op een dag krijg je telefoon van Jan van Os. Hij was op zoek naar een aanhanger voor de Kranich 3 en heeft er een gevonden, maar in die aanhanger zit nog een vliegtuigwrak. Wat moet hij daar nu mee doen? O, ja in Hilversum zit een groepje knutselaars. Hij vraagt ons of wij dat wrak willen hebben. Peter, die geen nee kan zeggen, stelt voor dat we het wrak wel even komen ophalen. Eerst even informeren in de groep of dit wel een goed plan is. De beide ”Jannen” zijn enthousiast ze hadden altijd al graag een T-46 willen vliegen. De schilder in de groep is bijna met pensioen en zou zich anders alleen maar vervelen. Dus we maken een afspraak en halen het wrak op.

Dan kom je op de plaats waar het wrak staat opgeslagen. In een hoek van de loods staan de restanten van de kist, neus tot het hoofdspant van de romp kapot, de linkervleugel gebroken. De kist staat daar al 5 jaar. Een T-46 is nogal groot dus hebben we voor de zekerheid maar twee aanhangers meegenomen en dan nog kan de klep van de aanhanger niet dicht.

De schade is zo groot dat de eigenaren geen mogelijk zagen deze te repareren. De laatste vlucht heeft de T-46 gemaakt bij de Kennemer zweefvliegclub in mei 1995. Hij heeft daar, door het open gaan van de kap tijdens de lierstart, een landing buiten het veld gemaakt met een kraak tot gevolg.

 

Het heeft nog even geduurd voordat we konden starten met de restauratie van het vliegtuig omdat eerst het tuinhuis van Astrid en Martijn moest worden omgebouwd en opgeknapt tot werkplaats.

 

We zijn begonnen met het maken van een projectplan en tekeningen aan de hand van alle wrakstukken.  In oktober 2003 is het zo ver. De kist kan naar binnen en de restauratie kan beginnen. Van dit prototype zijn geen tekeningen. We moeten die eerst gaan maken. Dan kan het echte bouwen in januari 2004 gaan beginnen.

De belangrijke spanten 1 en 2  worden aan de hand van de brokstukken in combinatie met de tekeningen van de  Zedbergh herbouwd. Spant 3 en 4 (hoofdspant) worden vervolgens in de romp gerepareerd. Dit is een precies werkje want daar zit de romp aan de vleugels en is daarmee een zwaar belast spant. Wanneer de spanten en de gordingen zijn ingebouwd wordt eerst de besturing er weer in gebouwd om vervolgens de romp te beplaten. In de zomer van 1005 is de restauratie van de romp afgerond.

 

In september 2005 zijn de vleugels aan de beurt, dit is nog een flinke klus, omdat de linker vleugel op meerdere plaatsen is gebroken. Ook de driftligger en de houtverbinding met het beslag zijn gebroken. Met een in Engeland gehaalde vleugel konden we de linker tip en rolroer herstellen. In oktober 1007 zijn de beide vleugels hersteld

 

Door de verbouwing van werkplaatsen en de hangaar bij de Gooise zweefvliegclub kunnen we pas in mei 2008 verder met proefmonteren en besturingen afstellen. De werkzaamheden van het indoeken, schilderen en wegen worden in september 2009 afgerond.

Een tegenvaller kwam nadat we de wegingen hadden afgerond en er nog 12 kg lood in de neus moest worden geplaatst, iets waar in de oude BGA boeken al melding van was gemaakt. Het papier werk met IV&W worden in december 2009 afgerond. We hebben daarna een proefstart gemaakt.

 

De winters in Nederland en het onderhoud aan de clubvloot duren lang en daarom is het ons pas in juni gelukt de kist met vrienden en bekenden te dopen. De dagen erna hebben de ploegleden er allemaal een keertje op gevlogen, dit is een bijzondere belevenis.

 

Na de T-31 "TopLess" en de T-38 "BottomLess" nu de T-46  "Top D'rop"

 

Zweefvlieggroep Hilversum

 

 

Vliegtuig data: 

Producent:                               Slingsby Sailplanes Ltd. Kirbymoorside

Ontwerper:                              Slingsby Sailplanes

                                                   1e vlucht: oktober 1957

Aantal gebouwd:                     1

Type:                                          improved Sedbergh

Versie :                                      T.46 ook wel T.21c genoemd

Bestaand bouwjaar :              1957

Bestaande roepnaam            Top D'rop

Constructienummer              1086

Registratie                                PH-110

Eigenaar                                   Top D'rop Team Hilversum

Eigendom sinds                       2000

Functie                                      Zweefvliegtuig

                                                   Bemanning: 2

                                                   Passagiers: 1

Techniek                                  --

Bouwwijze                                Houten vleugelliggers met een triplex torsie neus

                                                   de ribben met stof bespannen.

                                                   Romp multiplex en het achterste deel van de romp

                                                   met stof bespannen

 

Afmetingen                              Lengte: 8,15 m

                                                   Spanwijdte: 17,22 m

                                                   Hoogte: 1,60 m

                                                   Vleugeloppervlak: 25,36 m²

                                                   Vormverh. (aspect ratio): 11,7:1

 

Vleugelprofiel                          vleugelwortel, Göttinge 535,

                                                   wingtip symetrical

                                                   Leeggewicht: 340 kg

                                                   Maximum startgewicht: 544 kg

 

Prestaties                                Overtreksnelheid (stall): 55 km/uur

                                                  Never exceed speed : 150 m/uur

                                                  Max rough air speed max: 110 km/h

                                                  Max snelheid bij slepen: 96 km/uur

                                                  Max snelheid met lier: 82 km/uur

                                                  Max/Min g-kracht: categorie U

                                                  Daalsnelheid: 0,81 m/sec bij 62 km/uur

                                                  Vleugelbelasting: 21,5 kg/m²

                                              

 

Locatie                                     EHHV

  

Eerste vluchten na de restauratie in december 2009 

Doop in juni 2010 met vrienden en bekenden